Gratis Verzenden & RetournerenGratis verzenden en retourneren*
Grootste AssortimentGrootste assortiment
Snelle LeveringSnelle levering
Achteraf BetalenAchteraf Betalen

Proforto krijgt investering half miljoen voor veroveren Europese markt

Beste startende webwinkel van 2015 wil nummer één in Europa worden

Nijmegen, 17 september 2015 – Proforto, de webwinkel voor werkkleding en werkschoenen, ontvangt een investering van een half miljoen euro. Het bedrijf bestaat sinds 2013 en is in twee jaar snel gegroeid. Met de investering kan Proforto nu zijn Europese groeiplannen doorzetten, neemt het meerdere software-ontwikkelaars aan en maakt het een professionaliseringsslag in de organisatie. Binnen 3 jaar wil Proforto de nummer één in Europa zijn. Eerder dit jaar won Proforto al de Thuiswinkel Award voor Beste Startende Webwinkel 2015.

Groothandel zonder voorraad
Het unieke aan Proforto is dat zij meer dan 150.000 producten van 120 merken razendsnel kunnen leveren, zonder zelf voorraad te houden. Techniek is een belangrijke voorwaarde voor internationalisering, hierin wordt dan ook veel geïnvesteerd. De slimme in-house software van Proforto is opgebouwd uit microservices en maakt het bedrijf enorm schaalbaar. Een netwerk van meer dan 75 leveranciers wereldwijd doet de rest. Inmiddels bedient Proforto zowel internationale klanten als IKEA, de grootste ziekenhuizen als vele duizenden zelfstandigen. De komende periode gaat Proforto zich nu focussen op vergroten van het marktaandeel.

Ambitie
Proforto is in 2013 opgericht door jonge ondernemers Jelle Gudden (27) en Rik Burgersdijk (26). Na een explosieve start werd de omzet dit jaar ruimschoots verdubbeld. De Thuiswinkel Award 2015 was een beloning voor de grote groei in de eerste twee jaar en met de investering kunnen nu versneld vervolgstappen worden gezet. De komende jaren wordt sterk ingezet op het veroveren van de 15 belangrijkste markten in Europa. Naast landen als Duitsland, Italië en de UK zijn opkomende e-commerce markten als bijvoorbeeld Polen, Scandinavië en Turkije

interessant
Jelle Gudden, mede-oprichter Proforto: “We streven in 2018 naar 10 procent marktaandeel van de Europese online markt. Op dit moment is dit in Nederland al het geval. De investering stelt ons nu in staat sneller de Europese ambities waar te maken. Voor een daadkrachtige internationale uitrol is en blijft het hebben van voldoende middelen namelijk noodzakelijk. Nederland zal, ondanks de Europese ambities, altijd belangrijk voor ons blijven. In Europa behoort het tot de top-5 landen in onze business. Dat er sinds kort voor het eerst meer online winkels dan fysieke winkels in Nederland zijn, is daarvan een duidelijke indicatie.”

Proforto
Jelle Gudden
E-mail: Jelle@proforto.nl

Valentijn Bouman